het menselijke bestaan op de rand van verdwijnen

ACT: Johan Leysen speelt Beckett

Samuel Beckett – dichter, schrijver, Nobelprijswinnaar – was niet bijster optimistisch over het lot van de mens. Multi-kunstenaar Kris Verdonck verkent Becketts kijk op de mensheid en zijn zoektocht naar een houvast in een tijd zonder zekerheden. Met theater, installatiekunst en een videolezing.

Theater, installatie en wetenschap

De tussenruimte

Specificaties

Onderwijs

Het einde der tijden

Piet Menu over Kris Verdonck

“Kris Verdonck maakt geen theater, hij schept werelden en landschappen. Hij is een technologische wizard, een beeldend kunstenaar, een bouwer, een nerd. Is het een installatie, een machine, een beeld, een organisme? Is het überhaupt theater? Laat de verwondering toeslaan en maak je op voor een van de beklijvendste voorstellingen die je in tijden zult zien.”

De Morgen, 2 oktober 2017 ★★★★☆ over Conversations at the end of the world

““In die lange, zwijgzame momenten verdampt de grens tussen theater en beeldende kunst, en wordt je geconfronteerd met verstilde tableaus van een onthutsende schoonheid.””

Conversations Hzt Lrfoto Kurtvander Elst 04

Marino Formenti in Conversations at the end of the World (2018)

Volkskrant, 21 september 2017 ★★★★★ over Conversations at the end of the world

““Conversations is een gewaagd en tegelijkertijd prachtig theaterstuk.””

Kris Verdonck

Kris Verdonck

Concept en regie

Kris Verdonck In 2017, tien jaar na de première, werd I/II/III/IIII hernomen door ICK Amsterdam en opnieuw op het repertoire geplaatst. In september 2017 presenteerden A Two Dogs Company / Kris Verdonck en Het Zuidelijk Toneel de grote zaalproductie Conversations (at the end of the world) met acteurs Johan Leysen, Jan Steen, Jeroen Van der Ven, José Kuijpers en pianist Marino Formenti op scène. In April 2019 werd de nieuwe installatie DETAIL getoond in het kader van de expo Tendencies '19 in BOZAR. Tijdens het KunstenfestivaldesArts en het Spring Festival Utrecht in 2019 ging de voorstelling SOMETHING (out of nothing) in (avant-)première. In dit choreografisch werk delen vier dansers de scène met noise celliste Leila Bordreuil, een voice over en verschillende grote opblaassculpturen. SOMETHING (out of nothing) overschrijdt de grenzen van het theater en het museum, op zoek naar de fragiliteit van de mens tussen aanwezigheid en afwezigheid. Daarom werd parallel aan de voorstelling het installatiecircuit BOGUS I-III gepresenteerd in KANAL - Centre Pompidou. In 2020 zal Kris Verdonck opnieuw samenwerken met Johan Leysen in een tweede coproductie met Het Zuidelijk Toneel: ACT. ACT gaat dieper in op het werk van Samuel Beckett en zet Verdonck's fascinatie voor een staat van zijn tussen subject en object, tussen  aanwezigheid en afwezigheid, verder.

Johan Leysen

Johan Leysen

Spel

Johan Leysen (1950) begon zijn carrière als acteur in Belgische en Nederlandse theaters. Hij verscheen in verschillende films en ontmoette Jean-Luc Godard in 1983, die hem als professor castte in zijn film "Je vous salue, Marie". Leysen verscheen sinds 1977 in meer dan 130 films en televisieprogramma's en ontving verschillende prijzen. In 1998 won hij het Gouden Kalf voor Beste Acteur voor zijn rol in de film "Felice...Felice...". In de film "The American" van 2010 verscheen hij als Pavel, de moordenaar van George Clooney, en in "Le tout nouveau Testament" (2015) speelde hij de echtgenoot van Catherine Deneuve. Maar hij bleef zich altijd engageren voor het theater. Zijn samenwerking met regisseurs als Guy Cassiers, Johan Simons en Heiner Goebbels maakte hem tot een van de belangrijkste en meest vooraanstaande podiumkunstenaars van Europa. Leysen en Kris Verdonck werkten al veelvuldig samen, bij Het Zuidelijk Toneel in Conversations at the end of the world en dit seizoen gaat hij de monoloog in ACT spelen.

Kristof van Baarle

Dramaturgie

Jan Van Gijsel

Technische coördinatie

Eefje Wijnings

Installaties en inflatables

Stan Bannier

Techniek

Arco Middendorp

Techniek

Het Zuidelijk
houdt je op de hoogte

Bedankt! We hebben een e-mail gestuurd naar