BERLIN & Het Zuidelijk Toneel
De enige die nooit erkenning krijgt is de vervalser. Tenzij hij ontmaskerd wordt.
True Copy
Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het gros ervan blijkt uit het penseel van de Nederlander te komen.
Piet Menu Over True Copy
0:00
Tickets & Data
Sorry, voor deze voorstelling staat momenteel niets gepland.
Ik ben een verlichter
Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld in het ootje te nemen. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij fabriceert. “Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,” zegt hij er zelf over. “Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.”
Tot op de dag van vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds vier werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk uit de koker van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem na vele jaren uiteindelijk de das om. Hij wordt gevat door een Duitse hoofdcommissaris en verandert zo plotsklaps in een van de meest beroemde oplichters binnen de kunstwereld.
Een briljante leugen
In dit nieuwe luik binnen de Horror Vacui-reeks, brengt BERLIN een intrigerend relaas op scène. Het interne radarwerk van een complexe man als handleiding om – onder andere – de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een briljant vormgegeven leugen?
Met True Copy laat BERLIN verschillende werelden en realiteiten op het podium samenvloeien. Samen met haar hoofdpersonage legt ze de vinger op enkele zere wonden binnen de kunstwereld, maar toont ze ook het universelere verhaal van één man die zich staande tracht te houden binnen een web van leugens – of variaties op de waarheid.
“True Copy zet theater simpel en vooral grandioos in als middel tussen verbeelding en goedgelovigheid. Wat is wel, wat is niet waar? Is cult kunst of namaak? Een ding is zeker, True Copy deelt een kunstschop uit, die het thema van Boulevard enorm verdiept.”
“Theatergroep Berlin speelt in True Copy een briljant spel met echt en vals.”
“In True Copy verhaalt hij, in een decor van kantelende kunstwerken, over zijn methodes. Het publiek maakt kennis met de psychologische oorlogsvoering van de oplichter.”
“Razend interessant docutheater over Geert Jan Jansen, ‘de grootste meestervervalser van de eeuw.”
“Om de hypocrisie in de kunstwereld is het Berlin niet te doen (..). In True Copy gaat het over veel meer: authenticiteit, identiteit, echt en fake - thema's die het makersduo na aan het hart liggen en waarmee ze spelen in hun voorstellingen.”
Yves Degryse
Concept en regie
Bart Baele
Concept en regie
Geert Jan Jansen
Met
Luk Sponselee
Assistent Geert Jan
Fien Leysen
Montage
Geert De Vleesschauwer
Montage, techniek en video
Barbara de Wit
Lichtontwerp
Rex Tee
Techniek assistentie
Arnold Bastiaanse
Live mixing
Hans de Prins
Live mixing
Peter Van Laerhoven
Muziek
Katelijn Van Kerckhoven
Cello
Govaart Haché
Piano
Manu Siebens
Scenografie en techniek
Ina Peeters
Scenografie
Jessica Ridderhof
Camera
Dirk Bosmans
Camera
Bas De Caluwé
Geluid
Maarten Moesen
Geluid