Het Zuidelijk en Festival Cement

Eindelijk eens de andere kant van het verhaal

LO LIE TAA

Vladimir Nabokovs controversiële klassieker Lolita beschrijft de obsessie van een volwassen man voor een twaalfjarig meisje. Maar wat zou er gebeuren als we het perspectief omdraaien? Regisseur Marijn Graven vroeg toneelschrijver Nunzio Caponio om een monoloog te schrijven voor acteur Benno Veenstra. Geschreven vanuit het kind, dat zich mateloos voelt aangetrokken tot de volwassene. Om eindelijk eens de andere kant van het verhaal te horen. 

Wat als we het perspectief nu eens omdraaien?

De klassieker Lolita van Vladimir Nabokov werd voor het eerst gepubliceerd in 1955. Het boek, dat de obsessie van een volwassen man voor een twaalfjarig meisje beschrijft, was destijds zeer controversieel. De roman is volledig geschreven vanuit het perspectief van de mannelijke hoofdrolspeler. 

Maar, vroeg regisseur Marijn Graven zich af, wat zou er gebeuren als we dit perspectief nu eens omdraaien? Als we de blik van de volwassene inwisselen voor die van het kind, dat zich mateloos aangetrokken voelt tot een volwassene? Voor deze voorstelling gaf ze toneelschrijver Nunzio Caponio, met wie zij eerder werkte aan Prospero e Miranda, de uitdagende opdracht om voor de jonge acteur Benno Veenstra een solo te schrijven op basis van Lolita. Geschreven vanuit het kind, om nu eindelijk eens de andere kant van het verhaal te horen. Veenstra verbindt zich met de rol van Lolita en speelt daarnaast met de perspectieven van de volwassen personages.

Marijn Graven studeerde in 2017 af aan de Regie Opleiding van de Academie voor Theater en Dans. Er gingen een studie Theaterwetenschap, wat marketingbanen in het theaterveld en twee jaar aan deeltijd acteursopleiding aan vooraf voordat ze besefte dat haar hart bij de regie ligt. 

Marijn maakte in 2017 de coproductie van Het Zuidelijk en Festival Cement de Elyzeesche velden, een gelukzalig oord en won in datzelfde jaar de André Veltkamp Beurs en de AHK Eindwerkprijs met de collectief gemaakte afstudeervoorstelling de Louteringsberg. In 2018 maakte Marijn de Cement Productie Narziss I Hildegard I Goldmund, een coproductie met Het Zuidelijk Toneel. Bij Frascati maakte ze de voorstellingen Nachtwerk in 2017 en afgelopen najaar Prospero e Miranda.

Marijn Graven

Regie

Inés Sauer

Dramaturgie

Simone Eggen

Decorontwerp

Nunzio Caponio

Tekst

Benno Veenstra

Spel

George Dhauw

Compositie muziek en geluid

Pim Pernet

Productie

Maartje Prins

Kostuumontwerp

Het Zuidelijk
houdt je op de hoogte

Bedankt! We hebben een e-mail gestuurd naar