Het Zuidelijk en House Crying Yellow Tears

De mens als (geboren) beest

Kubrick

Zijn we beesten, of worden we tot beesten gemaakt? Met haar debuut in de grote zaal verrast Suze Milius met een monumentale voorstelling over filmregisseur Stanley Kubrick, zijn esthetiek en zijn gewelddadige wereldbeeld.

Stanley Kubrick. Stil straatschoffie uit de Bronx, schaker, fotograaf, notoir pessimist, maniakaal perfectionist en een van de meest invloedrijke filmmakers van na WO II. Spartacus, Lolita, 2001: A Space Odyssey, A Clockwork Orange, Full Metal Jacket, The Shining; films die meerdere generaties hebben getekend. En daar tegenover Suze Milius, die vele vormen van theatermaken samen kan brengen.

Perfectionisme

Ze bewondert Kubrick evenzeer als ze bang van hem is. Vanwege zijn esthetiek, zijn wereldbeeld, zijn bijna obsessieve interesse voor geweld als onvervreemdbaar onderdeel van de mens. Al op jonge leeftijd kregen zijn films voor Suze een iconische status, er werd over gesproken als films die ze echt moest zien, waarna er kwellend aan toe werd gevoegd dat ze er nog te jong voor was. Het zien van de films haalde weinig van de enigmatische schittering weg, en inzicht in zijn dictatoriaal perfectionisme voegde er nog een schepje aan toe.

Suze Milius onderzoekt graag  het gedrag van mensen. Met ook de theaterbezoeker als onderzoeksobject.

Suze Milius

Suze Milius

Concept en regie

Suze Milius (1986), winnares van de Erik Vos-prijs 2018, is in 2012 afgestudeerd aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht en heeft inmiddels als regisseur uiteenlopende producties op haar naam staan. 

Piet Menu

Artistiek advies

Nadia Amin

Spel

Lotte Driessen

Spel

Milou van Duijnhoven

Spel

Abke Haring

Spel

Janneke Remmers

Spel

Het Zuidelijk
houdt je op de hoogte

Bedankt! We hebben een e-mail gestuurd naar