Halfbloed reist naar verleden en toekomst
De Bastaard
“Ik ben een bastaard, een halfbloed, een vuilnisbakkenras. Mijn X-chromosoom komt uit de Vlaamse Kempenklei, mijn Y-chromosoom uit het mulle Atlaszand.” Aan het woord is Rashif El Kaoui. Samen met Ahmet Polat reconstrueren zij de route van Rashifs vader, die vanuit Marokko naar België reisde en uiteindelijk stierf in Zuid-Frankrijk. Een terugkeer naar een vader die hij amper heeft gekend. Ahmet gelooft dat een reis de beste stap zou zijn voor Rashif, om het bloed te begrijpen dat door hem vloeit. De reis vormt een ritueel, een poging een eigen plek te vinden in een wereld waarin zij als ‘bastaards’ niet gewild zijn.
Ahmet is wereldbekend als fotograaf en was fotograaf des Vaderlands, en documentairemaker. Rashif is schrijver, acteur en de man met de mooiste stem van Vlaanderen. Het resultaat: een roadmovie op scène waarin slam poetry, film, proza en vertelling elkaar afwisselen. Bastaard, een alternatieve avond voor hen geobsedeerd door zuiverheid.
“In elk koningsdrama heb je de bastaard die ook zijn deel van de koek opeist. Altijd negatief geportretteerd. Wij herstellen dat beeld in ere want de toekomst is niet alleen aan de vrouw, ook zeker aan de bastaard.”

Rashif El Kaoui
Tekst en spel
Rashif El Kaoui (Diest, 1988) is acteur, rapper, podcastmaker én schrijver. Als kind wilde hij tolk worden. De fascinatie voor taalbeheersing is gebleven; Rashif is rapper in het hiphopcollectief Equal en acteur in bezit van een Mastersgraad in Woordkunst. Ondernemend is hij ook, als medeoprichter van het VOF Nanda Yo, dat zich specialiseert in commerciële en artistieke audiovisuele producties. En dan geeft hij nog les in welsprekendheid, aan de Academie voor Woord te Mortsel.

Ahmet Polat
Video en spel
Ahmet Polat (Roosendaal, 1978) is fotograaf en filmregisseur. Voor zijn documentaire fotografie won hij verschillende grote prijzen, waaronder de ICP Infinity Award in 2006. En terecht. De gevolgen van een verwoestende aardbeving, het dagelijks leven van een vluchteling, de veranderende stad; wanneer Ahmet het vastlegt pakt hij op een verfrissende manier de kern. En dat trekt je oog, onweerstaanbaar. Ahmet werkt zowel autonoom als in opdracht maar is altijd begaan.
Lucas De Man
Eindregie
Piet Menu
Artistiek advies