Het Zuidelijk Toneel en Alles voor de Kunsten

Over #MeToo, macht en moraal

Casting the Pass

Waar macht is, is misbruik nooit ver weg. De wereldwijde #Metoo beweging bracht ook in Nederland machtsmisbruik in de film-, theater- en sportwereld naar buiten. In ‘Casting The Pass’ onderzoekt regisseur Bram Jansen de relatie tussen dader en slachtoffer. In Casting The Pass doet een jonge acteur auditie voor zijn droomkans: topvoetballer in het theaterstuk ‘The Pass’. Hij wordt ontvangen in de keuken van de castingdirector. Daar ontspint zich in anderhalf uur een psychologisch drama waarin rollen worden verwisseld en grenzen opgerekt en verlegd.

Het toneelstuk en de gelijknamige film The Pass van John Donnelly toont hoe een ogenschijnlijk romantische alsook erotische interactie tussen twee jonge voetbalprofs grote invloed heeft op het leven en de carrière van één van hen. Het is het uitgangspunt voor een nieuwe voorstelling, waarvoor Jansen - dichtbij het vuur en onderdeel van het systeem dat misbruik tot nu toe mogelijk maakte - put uit eigen ervaringen en die van zijn omgeving.

Casting The Pass is geen afrekening met #Metoo beschuldigden, noch een vergoelijking van grensoverschrijdend gedrag. Na de schok van de onthullingen, de mediahype en het gegniffel, is het tijd voor empowerment. Het is een poging het complexe thema invoelbaar en inzichtelijk te maken en een pleidooi voor het herzien van machtsstructuren en moraal. 

Piet Menu

“Casting The Pass is een oefening om complexe zaken complex te laten en uiteindelijk toch ons rechtvaardigheidsgevoel te laten spreken”

Bram Jansen

Concept & regie

Jord Knotter

Spel

Gerardjan Rijnders

Spel

Piet Menu

Dramaturgisch advies

Het Zuidelijk
houdt je op de hoogte

Bedankt! We hebben een e-mail gestuurd naar