Helden
een gekleurde blik op verleden en toekomst
Thema Helden
Vanaf 2021 stellen we elk half jaar een nieuw thema centraal dat ons veelzijdige programma focus geeft en volop mogelijkheden biedt om te verbinden. Een paraplu voor een scala aan voorstellingen binnen terugkerende formats. En het eerste thema is: HELDEN - een gekleurde blik op verleden en toekomst.
Je hebt ze op sokkels en sokken. In sport en in geschiedenisboeken, sommige levensecht, andere bij elkaar gefantaseerd. Van kinds af aan geven ze ons leven kleur en dienen ze als wegwijzer. Sommigen zijn het tegen wil en dank, anderen hebben er hun leven voor gegeven. Wat zij allen delen is zelfopoffering en moed. Onze geschiedenis werd geschreven door de ogen van onze helden. Waardoor een deel van het verhaal ook niet wordt verteld.
Ook op persoonlijk vlak zijn helden invloedrijker geworden. In de oudheid waren helden halfgoden, maar doorheen de tijd zijn helden steeds meer mensen geworden met bereikbare idealen, als je er maar hard genoeg voor werkt. Zijn we daarom zo ongelukkig?
Het thema Helden is voor ons een positief-kritisch onderzoek naar de rol van helden in de huidige tijd. We zetten mensen in het zonnetje maar staan ook stil bij die verhalen die niet worden verteld en de mogelijke bijwerkingen van het heldendom.
Unglücklich das Land, das Helden nötig hat - Brecht (1988)
Sartre & de Beauvoir
Filosofie op de planken: een gouden combinatie. In Sartre & de Beauvoir kijken de cultfiguren van het Franse existentialisme terug op hun leven en denken. En op de liefde, évidemment. Altijd weer die liefde. Bejubeld theatermaker en filosoof Stefaan Van Brabandt slaat weer toe met deze filosofische dialoog. Je krijgt eindelijk inzicht op de vragen waarom we “gedoemd zijn tot vrijheid”; wat De Beauvoir bedoelt met de moraal van de dubbelzinnigheid en wat het betekent om authentiek mens te zijn? Jouw portie verantwoorde ontspanning.
Fascist worden
Tot onze grote spijt laten we weten dat we besloten hebben de voorstelling FASCIST WORDEN, die we aan het ontwikkelen waren, niet gaan spelen.
Theo is al enkele jaren bezig met dit project, en zijn ambities waren groot. Het Zuidelijk Toneel en Theo vonden elkaar in die ambitie.
We wilden een tijdloze, universele monoloog maken, een waarschuwing voor fascisme in de vorm van een pleidooi. Een speech die hypnotiseert en waar het publiek bruusk uit wakker schiet als het doorheeft waar het zich toe heeft laten verleiden. Dat is ons niet gelukt.
Vooral ook omdat dit project ingehaald is door de werkelijkheid. De coronapandemie heeft zoveel complotdenkers, idioten en anti-overheidstypes wakker geschud, dat ons betoog er maar schraal bij afsteekt. Om over de hysterische speeches van Thierry Baudet nog maar te zwijgen. We leven in tijden waarin de democratische orde voortdurend geattaqueerd wordt, waardoor we veel meer de neiging voelen die orde te stutten dan er ook nog eens tegenaan te gaan duwen.
Het alomvattende gevoel is dat we niet eens in de buurt zijn van wat het zou moeten zijn en het is evident dat bij dit heikele onderwerp je niet met halfbakken werk kan komen aankakken.
Vandaar ons besluit de stekker uit dit project te trekken. We hopen op jullie begrip.
Alle goeds en nogmaals sorry,
Theo Maassen en Piet Menu
In februari 2022 sprak Theo Maassen met De Correspondent over zijn geannuleerde voorstelling Fascist Worden. Beluister de podcast nu terug via de website van De Correspondent.
De Bastaard
“Ik ben een bastaard, een halfbloed, een vuilnisbakkenras. Mijn X-chromosoom komt uit de Vlaamse Kempenklei, mijn Y-chromosoom uit het mulle Atlaszand.” Aan het woord is Rashif El Kaoui. Samen met Ahmet Polat reconstrueert hij de route van zijn vader, die vanuit Marokko naar België reisde en stierf in Zuid-Frankrijk. Een terugkeer naar een vader die hij amper heeft gekend. Ahmet gelooft dat een reis de beste stap zou zijn voor Rashif, om zichzelf beter te begrijpen.
Java, 1948.
Hanneke Coolen-Colsters vond het dagboek van haar opa die ze nooit heeft gekend. Hij vocht als Brabantse jongen langs Nederlandse kant in de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië. Op een bepaald moment stopt zijn dagboek. Die lege bladzijden waren voor Hanneke de reden om op onderzoek te gaan, op reis langs haar familie, Nederlandse veteranen om uiteindelijk te eindigen bij Irma Devita, de kleindochter van een Indonesische vrijheidsstrijder.
A MA ZON EN
Hoe komen we bij zinnen na verlies? In A MA ZON EN is het leed al geleden en treffen we geen Amazones maar alleen een gids die met ons een ondergrondse ruimte zal betreden. In een persoonlijk audiolandschap tasten stem en lichaam af hoe de rouw aan te gaan en de liefde te eren.
Project
HIIIPOWER
In het nieuwe talentontwikkelingsproject HIIIPOWER werkt Het Zuidelijk Toneel samen met De Herman Brood Academie, WOO HAH! en 16 jonge talenten aan een uniek project dat in het voorjaar van 2021 start. HIIIPOWER biedt ruimte aan zowel talenten mét als zonder kunstvakdiploma om zichzelf en hun talent verder te ontwikkelen. De werving van de talenten loopt van 16 december t/m 20 februari 2021.
Aanmelden kan via de website van HIIIPOWER, check de projectpagina voor meer informatie.
Project
Heldenketting
De opening van het Helden thema. Welke helden kleuren jouw stad? In Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, Breda, Roosendaal en Helmond maken we een portretten estafette van niet-alledaagse helden.
Het Zuidelijk Toneel is op zoek gegaan naar o.a. de Onofficiële Nachtburgemeester, de Zorg-held, de Vliegensvlugge Vakkenvuller, De Armoede Aanvaller en vroeg hen; Wie is jouw held? Dit resulteert in een heldenketting van 50 helden.