Zesduizend euro opgehaald door theaterliefhebbers voor jonge makers van Brabant
Afgelopen zaterdag 13 maart was het wereldwijde theater initiatief 'Wit Konijn Rood Konijn' een groot succes. Meer dan vijfduizend mensen keken naar Theo Maassen (Eindhoven), Mandela Wee Wee (Tilburg) en Jetse Batelaan (’s-Hertogenbosch), die een voor hen onbekende tekst tot bijzondere online voorstellingen omtoverden. Voor PLAN Talentontwikkeling Brabant zat daar nog een extra leuk (konijnen-)staartje aan.
Het Zuidelijk Toneel, Parktheater Eindhoven, Theaters Tilburg en Theater aan de Parade sloegen de handen ineen voor het opvoeren van Wit Konijn Rood Konijn en wilden daarmee ook meteen iets betekenen voor de jonge talenten van PLAN, nadat het platform voor talentontwikkeling vorig jaar een aantal financiële tegenslagen te verduren had.
“Dit is fantastisch!” aldus Andrea van Wingerden, coördinator van PLAN. Ze wil het geld voor een specifiek project gaan inzetten. “Wat waanzinnig dat zoveel verschillende theaterliefhebbers dit bij elkaar hebben kunnen krijgen. We willen iedereen die heeft gedoneerd ontzettend bedanken!
Talentontwikkelingsplatform PLAN
De nieuwste generatie makers van theater, dans en circus krijgt in Noord-Brabant meer kansen dankzij PLAN voor talentontwikkeling Brabant, waarin producenten, podia én festivals samenwerken. Veelbelovende talenten krijgen ondersteuning bij de ontwikkeling van hun handtekening, het cultureel ondernemerschap, de opbouw van publiek en de zichtbaarheid van hun werk.
Over Wit Konijn Rood Konijn
In theaters over de hele wereld, van Argentinië tot Australië en van India tot Nederland, stonden acteurs op het toneel om de kracht van theater te tonen. Een internationale viering van inspiratie, verbeeldingskracht en het bewijs dat creativiteit altijd tegenslag kan weerstaan.
In Nederland stapten in totaal 44 acteurs (oa Pierre Bokma, Huub van der Lubbe, Lotte Dunselman, Nhung Dam en Theo Maassen) het toneel op om het stuk ‘Wit Konijn Rood Konijn’ te spelen. De tekst van het stuk zit in een verzegelde envelop. De acteur opent ter plekke, op het podium, deze envelop. Met de stapel beschreven vellen in de hand begint hij of zij, geheel onvoorbereid, aan een eerste lezing die meteen de definitieve uitvoering is. De internationale theaterhit ‘White Rabbit Red Rabbit’ van de Iraanse schrijver Nassim Soleimanpour is sinds de première tien jaar geleden in meer dan 25 talen vertaald, waaronder het Nederlands en is al duizenden keren opgevoerd. En steeds door andere acteurs. Want wie het één keer gespeeld heeft, kent het stuk, en mag het niet nog een keer spelen.